Dialekter..


Jag och älsklingen har precis suttit och pratat om att han tycker det är så mysigt att höra på dialekter.
Det fick mig att tänka på hur tråkigt det är att ha en skånsk dialekt. Det klingar inte så fint som andras gör. Som stockholmska, småländska och sådana dialekter. Fast okej sen låter ju laplänska inte så fint häller. Det och skånskan är nog dom fulaste dialekterna.

Och i och med jag satt och tänkte på detta och tyckte så synd om mig som pratar skånska kom jag och tänka på en sak till. Hur fick man äns dialekter från början? Alla borde ju pratat med samma dialekt när svenskan "uppfanns" men sen då? Va det någon som bara kom på, "nej nu vill jag inte låta som dig längre. Nu hittar jag på en egen dialekt!"

Och är det så att om man bor te.x precis bredvid gränsen på skånska sidan mellan skåne och halland, så pratar man skånska, men sen kan en granne lite längre bort om gränsen på hallands sida prata halländska? :S Hela det konceptet med dialekter i olika län och att det delas av rakt av är lite underligt enligt mig.

Någon som har en aning om vem som kom på att vi skulle börja med dialekter i olika län? :S


Kommentarer
Postat av: Anonym

Först och främst heter det Norrlänska, inte laplänska.



Skånskan kommer givetvis från Danmark, eftersom Skåne tillhörde Danmark från början, det djupa R:et är likadant som danskans R. Sedan så var ju inte Sverige det första landet som fanns, utan det är "invandrare" från början som skapat språket, därför - när de kommer från olika länder - så har man inte samma uttal, och därför skapas dialekter.



Annars, googla om du vill ta reda på ngt.

2010-01-19 @ 16:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback
RSS 2.0