Varför jag varit på rättegång..


suzanan:

Varför ska du på rättegång med din dotter?


Svar: För att hon är hos ett familjehem.
Det är så att jag och min man var väldigt deprimerade i somras. Så mycket att den sista veckan kunde jag inte ta hand om Melanie som jag borde göra. Vi vände oss till soc och dom sa att eftersom det va en frivillig placering så fick vi hem henne när vi ville. Vi tyckte att det va bra för då kunde vi få hem henne när vi mådde bra igen.

Efter 2 månader mådde jag bra igen.
Jag sa att jag ville ha hem henne men då ville dom göra en utredning och helt plötsligt kunde dom be henne och bli omhändertagen annars(!). Jag kände mig väldigt lurad men gick med på det. Efter 6 veckor sa jag att jag inte ville vänta mer. Då omhändertog dom henne driekt och att hon då skulle vara där sex månader till innan en ny utredning inleds vilket dom inte hade förtydligat när dom ville göra utredningen. Jag tänkte fan häller att hon ska vara där när jag och min man är fullt kapabla att ta hand om henne och mår hur bra som helst.

Vi överklagade och åkte på rättegång till förvältningsrätten. Vi fick domen den 22:e där dom skrev att alla små saker soc dragit upp (som fick mig att känna mig som en så dålig mamma) inte betydde något utan det va vår sjukdom (vi har biploär syndrom) som var i fokus. Dom tyckte att vårt psyke fortfarande är skört och att vi borde vänta mer. Detta tycker vi är bullshit för vi har mått bra i fyra månader nu och om två månader till ser man den fulla effekten av min medicin ökning och då vet man att jag alltid må bra om inte något drastiskt händer dom död och sånt. Så varför ska hon då va där i sex månader kvar när det bara är två ynka månader till så ser man att jag är fullt stabil (i andras ögon dock, jag vet att jag är stabil redan nu).

Vi kommer iaf överklaga igen och det tycker vår advokat med eftersom att det inte är en tillräckligt konkret anledning att fosterplacera ett barn.

Nu i efterhand klandrar jag min läkare rätt mycket också.
Jag sa till henne UPPREPADE gånger när jag va deprimerad att jag ville att vi skulle höja min dos på min medicin. Jag sa att jag läst över allt på internet att man kunde höja den bra mycket mer än 200 mg och att jag trivdes med den jätte mycket. Men nej då skulle hon sätta in massa andra mediciner som jag fick myrkrypningar av i hela koppen och sånt. Till sist va jag så deprimerad att jag lämnade bort Melanie. När hon äntligen höjde dosen till 300 mg såefter 4 veckor som det tar innan en medicin börjar verka) så mådde jag bra igen. Hade hon bara höjt den jävla medicinen från början hade inget av detta behövt hända.

Men nu vet ni iaf. Det här är ett väldigt känsligt ämne för mig så jag ber er att inte säga något dumt.

Kommentarer
Postat av: Suzana

Jag känner mig jätte dum som frågade! Förlåt om du tog illa upp av frågan!



Men jag är helt och hållet med på din sida. Det viktigaste är hur DU känner, hur du mår idag. Ingen kan bedöma det bättre än vad du själv kan göra.



Jag hoppas verkligen rättegången går bra! HÅLLER TUMMARNA!

2011-12-28 @ 15:43:41
URL: http://nattstad.se/suzanan
Postat av: Anonym

Feel ya girl <3 hang in there !!!

2011-12-28 @ 21:43:26
Postat av: Anonym

//eliin hansson

2011-12-28 @ 21:44:25
Postat av: Anonym

Jag förstår att det inte kan vara lätt med din dotter. Men vem tror du kan lämna bort sitt barn hur som helst, bara för att man mår dåligt? Hon är ju ingen hund. Förstår varför socialen gjort sin bedömning om att ni inte är bra föräldrar. Vad händer om ni börjar må dåligt igen ocb hamna i samma svacka. Ska ni lämna bort Melanie bara sådär igen då eller kommer ni ta erat ansvar då?

2011-12-29 @ 13:15:05
Postat av: K

Jag anser att ni tog ert ansvar på bästa möjliga sätt när ni gick med på en frivillig placering. Om ni upplevde att ni just då inte hade förmåga att tillgodose hennes behov var det klokt. Socialtjänsten öppnar alltid en utredning vid en placering, även om det är en frivillig placering. Tror att det är bra om situationen har varit stabil under en period inann man flyttar hem barnet igen. Jag hoppas att utgången vid rättegången blir för melanies bästa. Det kan ju ingen av dina läsare bedöma. Därenot skulle jag inte säga att alla föräldrar själva gör bästa bedömningen om vad som är bra för barnen. Då hade inte socialtjänsten behövt finnas. Hoppas att du fortsätter vara stabil så att ni i framtiden kan leva som en familj på det sättet du vill

2011-12-29 @ 13:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback