Rätt mat.

 
När du tränar är det viktigt att äta rätt. Kosten utgör 80% av dinsa träningsresultat. För att du ska kunna kombinera din mat så kanske du har nytta av att veta vilken mat som är bra och nyttiga.

Kolhydrater:


Fullkorns bulgur, quinoa, fullkorns couscous, fulkorns ris och pasta, sötpotatis, osötat brös, havregryn, bönor.


Protein:

All sorters fisk och skaldjur, kycklingfilé, kalkon, nötköttfärs, skinka, sill, ägg, kesella lätt 1%, keso mini, sill, makrill i tomatsås.


Fett:

Olivolja, valnötter, cashew nötter, jördnötssmör, advocado, oliver, fiskolja, fårost lätt, mandlar, linfrön, smör (riktigt inte margarin).


Frukt:

Bär, äpplen (gröna), kiwi och banan. Men ät bara banan efter styrketräning för snabba kolhydrater.



Grönsaker:

Broccoli, sallad, tomater, spenat, morrötter, blomkål, morrötter, vitkål, rödbetor.


* Ät inte äpplena som snacks. Det blir för mycket sött. Ät det tillsammans med protein. Du kan te.x äta en burk kesella med bär i.

* Ät inte friterad mat, mycket socker och salt, ja skäpmat helt enkelt. Du kan unna dig något litet på helgen, gräna bara en dag och inga överdrivna mängder.

* Håll dig inom ditt kaloriintag. En kvinna ska få i sig 2000 kalorier om dagen om hon inte vill gå ner i vikt. Och du ska ligga på ett kaloriunderskott när du ska gå ner i vikt. Men tänk på att det räknas som svält om man får i sig mindre än 1300 kalorier om dagen. Tränar du ska du helst inte ligga så lågt äns. Jag äter runt 1700 kalorier om dagen. Försökt äta 2000 kalorier dom dagar jag styrketränar och 1600 när jag kör kondition. Men det är jätte svårt att få i sig 200 kalorier tycker jag personligen. Så jag äter 1700 kalorier varje dag.

* Dina portioner ska vara: kolhydrater= en knytväne och proteiner= en öppen handflata.

Kommentarer
Postat av: Mattias Porr Norstedt

Tonfisk i vatten innehåller inget fett, och mättar bra.Jävla massa protte´. Bananer gillar jag inte, den fetaste frukten av många. Tonfisk och russin/ gula söta äpplen är en möjlig mix. Pulverdrinkar med mycket protein brukar jag få ont i magen av. Känns som en tarm ska spricka när det var som värst. Det brukar bara vara några sekunder, men tvärstopp. Med tanke på vilket segt klet det blir vid mix i mugg så är det kanske inte konstigt att magen klagar.. Små mängder är ett tips.

2012-10-18 @ 17:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback
RSS 2.0