Sluta mobbas!

 
En av redovsningarna idag i skolan va mobbing. Jag tycker att det är ett väldigt viktigt ämne så det är en bra sak att dra upp i bloggen. Varje dag blir jätte många mobbad, både i skolan, sin arbetsplats och hemma. Jag egentligen var som. Det många inte tror är att vuxna inte mobbas men det gör dom. Och det gör lika ont även då.
 
Mobbing är inte bara fysiskt som sparka, slag, knuffar osv. Utan även psykiskt det kan va te.x:
 
Skratta och hona en person, utfrysning, viska bakom ryggen, säga fula och kränkande ord mm. Det värsta med mobbing är egentligen att den psykiska mobbningen sätter sig väldigt hårt och djupt. Det kan ta år innan en människa som blivit mobbad läks, om dom äns blir det.
 
Alla har väl märkt att det även i blogg världen förekommer mobbing. Folk hänger ut varandra till höger och vänster, pikar varandra och skriver elaka saker om varandra. Till och med läsarna kräner bloggare. Det är verkligen ironiskt efter som att bloggen är till för det mesta för läsarna. Och så får bloggarna skit tillbaka? Nätmobbning är faktiskt ett ut av den vanligaste sortens mobbning.
 
Det är också ironiskt att dom flesta som mobbar har en väldigt dåliga självkänsla. Tänker man logiskt borde ju dom människorna förstå hur det känns och inte mobba någon. Men istället för att bättra på sin självkänsla på ett bra och snällt sätt tar dom det ut över andra.
 
Hur stoppar man mobbing då?
 
Ge alla en chans. Hälsa på alla personer i klassen, personal rummet osv. Låt alla va en del av gemenskapen och va alltid snäll. Visst kan man bråka men man ska aldrig frysa ut någon. Strunta i om en person ser ut på ett annorlunda sätt enligt dig och titta på människan som person.
 
Ser du en som blir mobbad, våga säga ifrån, att detta är inte okej. Våga bli vän med personen även om andra tycker att det är fel. Se personen och bekräfta personen att dne är bra precis som den är.
 
När det gäller mobbing bland bloggare, sluta häng ut folk, sluta pika andra bloggare och fokusera på ditt eget istället. Allt blir så mycket trevligare och lättare då. Och du som läsare, har du inget snällt att skriva så skriv inget alls.
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Hel rätt. DU är verkligen en underbar människa. :)

2012-10-02 @ 14:13:22
Postat av: Hennu - Tvåbarnsmamma på 23 år.

Hur kan du vara en så positiv och snäll människa JÄMT? Jag begriper inte hur du klarar av det.. Respekt till dig!

2012-10-02 @ 14:24:58
URL: http://mekh.blogg.se
Postat av: Nicco

Var gärna med och delta i veckans blogg, vinnare presenteras på söndag! :) http://lifeofnicco.blogg.se/2012/october/veckans-blogg.html

2012-10-02 @ 14:40:55
URL: http://lifeofnicco.blogg.se
Postat av: Jennifer

Helt rätt. Man ska inte mobbas. :)

2012-10-02 @ 15:09:50
Postat av: Sofie

Måste tipsa om en dokumentär på SvtPlay
Dox - Bully jag grät i timmar efter jag såg den!

Stoppa mobbning nu och föralltid!

2012-10-02 @ 15:34:38
URL: http://thissofie.blogg.se
Postat av: Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Mobbning är det värsta som finns. När jag var yngre och oinformerad om ämnet så var jag en av dem som kanske inte mobbades, men jag skyddade inte heller de som blev mobbade utan jag frös dem ute, vilket också är en typ av mobbing, - men ganska snabbt blev jag den utsatta istället, just för att jag var ett enkelt offer då jag valde att bli gravid tidigt (och då anses man som lösaktig, även fast man bara haft sexuellt umgänge med en person vid tillfället). Men det skadade inte mig nämnvärt utan det gjorde mig mer till en osäker tonåring. Och det kan ha varit en väckarklocka att själv sättas i en så pass ovan situation.

Idag hälsar jag på alla - oavsett ålder. Jag trivs med att säga att några av mina bästa och närmaste vänner är över fyrtio just för att jag tog mig mod till att börja prata med dem, och jag hade nog aldrig börjat prata med dem om jag inte känt mig så "ensam" en period i mitt liv, och det ångrar jag absolut inte då dem lär mig av livet mer än vad mina jämnåriga gör.

Givetvis hänger de vänner kvar som valde att finnas kvar i mitt liv trots att jag tog beslut om att bli mamma. Men det är ändå tufft att känna sig så utsatt som man gjorde en period. Men idag kan jag känna att det helt klart var värt det.

Jag älskar förövrigt när du skriver såna här inlägg som verkligen får en att tänka till (och tänka tillbaka!)

2012-10-02 @ 15:38:28
URL: http://familyportrait.blogg.se
Postat av: Amanda [SPONTAN]

Bra skrivet!

2012-10-02 @ 16:05:33
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Lucas

Helt rätt!kolla gärna min blogg!

2012-10-02 @ 16:19:10
URL: http://Www.Lucasblogg.blogg.se
Postat av: Fantasy Realm ~ en fantasyblogg

Jag blev mobbad till och från genom hela grundskolan, så jag förstår precis vad du menar.

2012-10-02 @ 16:50:37
URL: http://fantasyrealm.se