Päls?

 
Jag förstår inte denna hysteri om att inte bära päls. Att det är idiotiskt osv. Låt folk använda det om dom vill. Det är bara päls. Jag vet inte om jag skulle använda en sån jacka men dom som vill ska få ha det och få vara ifred. Alla tycker olika. Vissa tycker att det är hemskt medan andra inte tycker det är någon fara. Många har det bara för att det är snyggt.
 
Det är samma som att vara vegetarian. Vissa tycker att det är hemskt att käka djur och andra bryr sig inte. Jag bryr mig te.x inte. Jag tycker att kött är gott och hade aldrig velat ge upp det. Och andra kräks av bara tanken.
 
Dom älskar kött går inte på vegeterianer och försöker få dom att äta kött. Men vegetarianer gör allt för att dom som äter kött ska sluta med det. Samma sak med päls. Dom som hatar det gör allt för att folk ska sluta använda päls medan dom som använder päls skiter i vilket och försöker inte pracka på en päls på dom som inte vill.
 
Låt folk tycka vad dom vill. Vi har faktiskt åsiktsfrihet i sverige.

Kommentarer
Postat av: LIENE

Enligt mig finns kött för att överleva... vissa behöver kött mer än andra. Å andra sidan skulle man kunna överleva utan kött i värsta fall också men jag vill inte att någon ska anstränga sig och inte äta alls det man gillar. Dock fattar jag inte det där med päls... finns ju fejk päls också. Det var en annan sak förr i tiden, Då hade man inga andra tyger att klä sig i, och dessutom var klimatet kallare och då behövde man värma sig mer + att världen befolkning var inte lika stor som nu, Jag anser inte att man ska utnyttja djur i modens branch, bara för att man ska vara fin och visa att man har råd med något mer exklusivt. Men ursäkta, är det exklusivt att föda upp djur och sen döda dom för pälsens skull?

2012-09-06 @ 14:55:44
URL: http://lienes.blogg.se
Postat av: En kvinnas vardag

Jag håller med dig! Alla har rätt till sin åsikt, och man borde respektera varandras åsikter istället för att försöka förändra dem!

Kika in hos mig vettja! Jag är en 23-årig tjej ifrån Göteborg som skriver om lite allt möjligt. Debattinlägg, shopping, studier, jobb, jämställdhet, bröllopsplanering m.m. Har även återkommande teman mån-fre. Välkommen! http://enkvinnasvardag.blogspot.se/

2012-09-06 @ 15:46:17
URL: http://enkvinnasvardag.blogspot.se/
Postat av: Millan

"Dom älskar kött går inte på vegeterianer och försöker få dom att äta kött. "

Jo. Jag måste försvara mitt val att vara vegetarian hela tiden.
"jag äter kanin/fågelmat" "jag äter djurens mat" osv osv.
Jag sitter inte och häcklar eller anklagar karnivorer, så varför skall dom gå på mig? Det är ju inte DOM som måste äta vegetariskt.
Men alla är ju olika. Det finns extremfall åt bägge håll.
Men jag som vegetarian gör inte allt för att alla skall äta som jag. Jag sköter mitt och skiter i andra. Om de inte är nyfikna och frågar såklart.
Pälsindustrin är inget någon borde stödja, men personen måste själv vara mottaglig och vilja förändra, annars är det lönlöst. Det går inte att tvinga folk till saker. Däremot borde ALLA bli mer upplysta över vad som faktiskt sker inom djur och pälsindustrin.
Och sen ta ställning utefter det.
Men det är fel att dra alla över en kam och generalisera. Alla vegetarianer hoppar inte på köttätare för deras val.

2012-09-06 @ 16:19:58
URL: http://inspirationisthekey.blogg.se
Postat av: foxxa

Inte sant nåt av de du säger. Och att djuren som blir päls flås levande är ju ett av skälen till att jag inte använder det, inte för jag tycker det är fel med päls utan för jag tycker det är fel att flå djur levande, och jag sner inte att jag har "mer" rätt som människa att låta djur plågas på de sättet för att jag tycker det är "snyggt", därav kan jag heller inte ecceptera att andra bär det, trackar inte någon men upplyser gärna - sen gör man sitt eget val.

Och gällande vegetarianer, så är jag nybliven vegetarian jag predikar aldrig för någon om det... Det är mitt val, för jag inte tycker det är okej hur vi behandlar djuren. Däremot får jag som vegetarian ofta "försvara" mitt val gentemot köttätare, så det är faktiskt TVÄRTOM, sen att människor ( som du?) inte vågar sätta krav på sig själva utan gärna klankar ner på kanske extrema människor som syns utåt säger bara mer om er låga nivå.

2012-09-07 @ 09:22:23
URL: http://foxxa.blogg.se
Postat av: Neda

Det enda jag håller med dig om är att alla har rätt till en åskit, annars tycker jag du har fel. Det är så jävla respektlöst av människor att döda friska djur bara för att få deras päls. Det är äckligt, fult, idiotiskt, patetiskt, respektlöst och allt annat. Har ni inte ens tänkt på att människan kom efter djuren? Dom levde här innan oss. Det är så jävla fucking patetiskt och äckligt att döda oskyldiga djur för att få någonting, omfg gå köp fake istället? Det är bara så JÄVLA onödigt, asså folk som bara tänker på mode och vad som är inne. Skulle du bli glad om någon dödade ditt barn för att ta något eller bara för att man vill döda? Nej det skulle du självklart inte. För jag hoppas du vet att djur har samma känslor som människor om dom förlorar sin partner, familj eller barn. Dom till och med lägger kvistar och blad över döda kroppen som en begravning. Dom går runt sorgsna resten av livet eller dör av sorg. Allt det för att en människa vill ha på sig en päls. Det är inte värt det, vi måste ha mer respekt.

2012-09-07 @ 16:30:56
URL: http://nedasfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback