Den onda cirklen..

Så precis på dokumentären "Jag vill inte leva detta livet" på svt:s hemsida. Missade den ju när den gick igår på tv.
Det handlar om tre killar och en tjej från göteborg som är drogmissbrukare. En utav killarna tog sjlvmord 2005. Alla är beroende av drogen ghb.

Och jag blir så arg när jag ser dokumentären.
Dom mår psykisk dåligt, en av anledningarna är ju att deras kompis hoppat från men en bro, men också pågrund av drogerna, depressioner och massa ångest. Dom lättar på trycket genom att svälja en kork ghb om dagen. Ena killen åker in i fängelse och där får han bara mass apiller sitället. Han ser så nerdrogad ut. Han försöker ta livet av sig och får fortfarande ingen hjälp, utan bara massa mer piller. När han kommer ut är det samma sak. Massa självmordförsök och ändå så får han ingen hjälp. Bara massa piller. Vad i  helvete ska han med dom till?! Visst, medecinering hjälper till en viss del, men det han behöver är en läkare att prata med regelbundet, struktur på vardagen. Det hjälper itne att bara skriva ut massa piller till en människa och så ska allt vara bra. Det dövar bara smärtan men tar inte bort den. Och det hemska är att jag pratar av egen erfarnhet. Jag kunde vekrligen sätta mig in i dokumentären.

Psyk klinikerna idag är så ruskigt kassa! När man äntligen får inbokat ett besök med en läkare så är det mest "Jaha mm, ne men det är väl itne så farligt?" Och så skriver dom ut en medecin och poff så ska allt vara bra. Hur många ungdomar måste ta livet av sig innan dom ska fatta? ENBART medecin hjälper itne. Du måste ha någon proffisionell att prata med som bryr sig och som du känner förtroende för. Och det finns det inte många av idag.

Myndigheterna måste börja se alvarligar på människor som mår psykiskt dåligt och ta tag i det! Hjälp människan lösa problemen istället för att skriva ut massa piller som bara göra dessa mäniskor till zombies!

Vill du se dokumentären? Klicka här.

Kommentarer
Postat av: Michaela

hoppas din dag har varit bra och att den fortsätter så. :)

2009-04-06 @ 15:17:56
URL: http://mejx.blogg.se/
Postat av: Lina

hej vill du vinna presentkort av mig? jag kommer att lotta ut mitt första presentkort jag får som kan vara på 1000 :- registrera dig på http://www.freestreet.se/?r=7070 och var sedan med och tävla... gratis och jätte enkelt! börja samla poäng du också så kan du få presentkort på affärer som h&m, nelly.se, åhlens, kicks, jc med flera... registrera dig så kan du alltså vinna 1000 :- av MIG! :)

2009-04-06 @ 18:34:15
URL: http://sommarslyna.blogg.se/
Postat av: Karin

uuh...jag klarade inte att se hela...

2009-04-07 @ 19:59:34
URL: http://lightelegance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback