Bipolär.

 
 
För er som inte vet, eller har läst så långt tillbaka i min blogg så har jag bipolär. Det är en psykisk sjukdom som gör att man pendlar i humöret från att vara totalt deprimerad till helt manisk. Deprimerad vet ni säkert alla vad det är men manisk är när man är helt uppe i varv. Tankar som far runt i huvudet och man har massa ideér och vill påbörja massa nya projekt som man inte fullföljer. Gör massa saker utan att tänka på konsekvenserna, sover dåligt osv.
 
Mellan dess "skov" har man tider där man mår som alla andra. Man mår bra.
 
Jag va väldigt destruktiv som tonåring. Hade massa skov så humöret gick upp och ner. Va vilsen och hade en väldigt vild personlighet. När jag va 19 så blev jag så sjukt deprimerad. Har hoppat från pyskolog till psykolog men alla viftade bort det. Äntligen fick jag en som tog mig på allvar och jag fick diagnosen bipolär. Problemet va att jag fick en väldigt låg dos medicin så jag blev deprimerad igen efter några månader. Det kändes som att detta aldrig skulle fixa sig. Att jag alltid ksulle må dåligt. Varför just jag? Varför kan inte jag ha det bra som alla andra? Tack vare min låga dos så va jag deprimerad under största delen av min graviditet. Fick knappt njuta av den.
 
När jag fött Melanie blev jag super manisk och irreterad som fan. Lilla minsta sak och jag flög i luften. Fick YTTERLIGARE en ny läkare och jag testade massa mediciner hit och dit mot det maniska. Finally hittade jag rätt. Men så blev jag deprimerad förra året, IGEN och innan jag nådde bottnen påpekade jag till min läkare att jag kanske borde höja medicinen jag redan hade (som jag trivs bra med) men hon sa nej hela tiden. "Du har max dos". Trots att jag läst att många hade högre. Jag blev till sist så deprimerad att jag inte klarade att ta hand om min dotter.
 
När hon äntligen fattade och höjde min dos så mådde jag bra igen. Satans jävla kärring tänkte jag. Hade hon bara höjt den jävla dosen så hade jag aldrig blivit så deprimerad att jag lämnade bort Melanie. Månaderna gick och jag mådde bättre och bättre. Nu har jag rätt dos medicin, rätt mediciner och mår underbart. Melanie kommer snart hem igen, jag har en underbar pojkvän, utbildning, inkomst. Allt. Allt löste sig till slut.
 
Så till alla er med bipolär. Ge inte upp. Även fast ni får helt inkompetenta läkare. Byta. Fortsätt kämpa. För ger ni inte upp så kommer ni till slut hitta rätt i livet. <3

Kommentarer
Postat av: Nadia

Visste du om att du är underbar? =)

Svar: Aw tack va snäll du är! Det är du med. :)
littledolly.blogg.se

2012-08-22 @ 23:56:21
Postat av: Anonym

Jag vet hur det är!! Min syster har också det, det är jävligt tufft ibland.. Bara kämpa :)

Svar: Ja det kan va rätt svårt. Ja kämpar man inte vinner man inget. :)
littledolly.blogg.se

2012-08-23 @ 09:00:52
Postat av: Anhders

Kul att høra att du mår bra, det skall alla mænniskor gøra. Livet ær alldeles før kort før att må dåligt

Svar: Ja det är jätte skönt. :)
littledolly.blogg.se

2012-08-23 @ 13:33:30
Postat av: Miranda.

Kul att höra att allt löst sig. Och vilken stark person du måste vara, som inte gav upp utan fortsatte kämpa för dina rättigheter gällande psykologer/läkare/medicin!

Svar: Tack så mycket. Såna här kommentarer värmer verkligen. :)
littledolly.blogg.se

2012-08-23 @ 14:57:36
URL: http://lillschon.blogg.se
Postat av: onewayforward.blogg.se

Vad mysigt att hon snart kommer hem :)

Svar: Ja jätte mysigt. :)
littledolly.blogg.se

2012-08-23 @ 16:04:52
URL: http://onewayforward.blogg.se/
Postat av: G.A.L

Vad stark du är! Glädjer att läsa att du lyckats komma dit du befinner dig idag trots de motgångar du satts på prov inför. Underbart att din dotter kommer hem oxå! :)

Svar: Tack så mycket. Det värmer. :) Ja det ska bli jätte kul att få hem henne igen! :)
littledolly.blogg.se

2012-08-23 @ 17:17:09
URL: http://glimtaravliv.blogg.se
Postat av: Anonym

Hejsan!

Jag kan identifiera mig rätt så bra med bipoläritet. Är dock rätt nyfiken på vilken medicin du får?

Svar: Jag tar seroquel och lamotrigin. :)
littledolly.blogg.se

2012-08-23 @ 21:22:05
Postat av: Andreéa

Ohjävlar, om det är det bioplär är så kan jag nästan befara att jag har det.Hm
Synd att din läkare inte höjde dosen från början.

Svar: Ojdå! Googla det. Där finns massa fler symptom som jag inte räknat upp. Har man ett visst antal symptom som stämmer in eller mer så ska man kontakta läkare. :) Ja det va rätt störigt!
littledolly.blogg.se

2012-08-23 @ 22:14:19
URL: http://venomousvisions.blogg.se
Postat av: Jackie

Hej
Vilken medicin va d som läkaren inte ville höja?
Du kommer ju alltid bli Depp från å till d är bara å
Lära sig härda ut d så blir d lättare jag har vart i den
Onda cirklen sen jag va tonåring men d bröt ut efter
Jag fick barn.

Svar: Det va lamotrigin hon inte ville höja först. Ja det blir jag fortfarande men inte i så stor grad som förra året. Då va det på gränsen till självmord.
littledolly.blogg.se

2012-08-29 @ 11:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback