Kosten..



Tänkte ge er lite goda råd och tips om hur kosten borde vara när man vill gå ner i vikt och få en vältränad, sund och smal kropp. :)

¤ Ät var tredje timme.
Då håller du blodsockret på en jämn nivå och då överäter du inte när du väl äter. Du känner dig mätt och belåten hela dagen.

¤ Du ska äta 5 till sex gånger om dagen. 3 huvud mål. Frukost, lunch, middag och några mellanmål.

¤ Ät mycket protein. Man ska få i sig 0,8 g per kilo kroppsvikt per dag för att bara överhuvudtaget existera. Styrketränar du behöver du mer. Runt 1,7 g per kilo kroppsvikt per dag. Gärna mer. Försök att äta protein till varje måltid. Jag får te.x med mitt nuvarande kostupplägg i mig 151 g protein per dag.

Protein finns mest i magert kött, fisk, fågel, kesella lätt och keso.

¤ Få i dig nyttiga fetter. Nyttiga fetter är nötter (skippa jordnötterna), olivolja, advokado och fet fisk. Så byt te.x ut margarin mot olivolja när du steker mat.

¤ Ät långsamma kolhydrater. Långsamma kolyhdrater gör dig mätt och belåten längre och har ett lägre GI. Med långsamma kolhydrater menar jag (fulkorns ris och fullkornspasta, bulgur, quinoa, couscous, sötpotatis mm..)

¤ Ät gröna grönsaker och frukter. Som te.x äpplen, broccoli, spenat, sallad osv..

¤ Många som styrketränar dricker protein pulver. Det är inget måste men det är bra att ha om man inte får i sig tillräckligt med protein genom sin kost eller bara vill få i sig ännu mer protein. Det är också väldigt bra att ha efter träningen då kroppen snabbt behöver få i sig protein. Och då är vassleprotein lämpligt. Det tas snabbt upp av kroppen.

¤ När du bakar eller gör pannkakor kan du te.x byta ut ditt vetemjöl mot dinkelmjöl och ha i kesella lätt istället för margarin. Byt ut sockret mot sötningsmedel. Det handlar om att göra nyttigare val.

¤ Kaloriet HAR betdyelse! Även om du äter nyttigt kan du inte trycka i dig hur mycket som helst. Vill man gå ner i vikt måste man ligga på ett kaloriunderskott. Vill du bygga muskler ska du helst ligga på ett kaloriöverskott. Jag äter 1900 kalorier dom dagar jag styketränar och 1600 kalorier dom dagarna jag kör kondition.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback
RSS 2.0